Pagina's

vrijdag 14 mei 2010

Gevels lijmen

Door Suzanne van den Eynden - gepubliceerd in Cobouw, 19 februari 2007

Even leek de bouw het licht te hebben gezien. In de paniek die om zich heen grijpt – nu het tekort aan personeel steeds nijpender wordt – zien steeds meer leden van de bedrijfstak in dat niet alleen mannen geschikte kandidaten zijn voor hun openstaande vacatures.
Langzamerhand lijkt door te dringen dat vrouwen niet alleen geschikt zijn om de telefoon op te nemen, koffie in te schenken en te fungeren als decoratie aan de muur van de bouwkeet, maar dat Nederland heel veel slimme, hoogopgeleide en zeer kundige vrouwen rijk is, die zeer geschikt zouden zijn voor een baan in de bouw. Een recent onderzoek van Bouwnetwerk over het dramatisch lage aantal vrouwen dat doorstroomt naar de top van de bouw, deed vele heren opschrikken, zich schamen en eerlijk en oprecht beterschap beloven. Hier en daar wordt zelfs af en toe voorzichtig het woord ‘parttime werk’ in de mond genomen. Een revolutie.

Helaas bleek tijdens een bezoek aan de Internationale Bouwbeurs in Utrecht dat deze revolutie nog bepaald niet alle branchegenoten heeft bereikt. Gevoelens van afkeer, teleurstelling en ongeloof kwamen boven drijven bij het zien van de persmap van gevellijmbedrijf Tweha. Daarop prijkt het bovenlichaam van een dame die met twee handen haar borsten omhoog duwt, met daaronder de woorden “U wilt toch ook een mooie voorgevel?”

Humor kan een zeer effectief reclame-instrument zijn. Op de juiste manier gebruikt kan het een o zo waardevolle glimlach op het gezicht van de potentiële klant te weeg brengen. Deze ongetwijfeld eveneens lollig bedoelde advertentie slaat echter niet alleen de plank volledig mis, maar laat ook nog zien wat een lange weg sommige bedrijven te gaan hebben wat betreft hun beeldvorming van vrouwen. Blijkbaar zijn vrouwen voor dit soort bedrijven nog steeds niets anders dan een lustobject. Deze persmap schept een beeld van een bedrijf dat vrouwen allesbehalve serieus neemt. De afkeer die deze advertentie oproept, maakt dat het zijn oorspronkelijke doel van prikkelen – in positieve zin – en uitnodigen om zaken mee te doen, volledig voorbij schiet. Want bij het zien van deze advertentie krijg ik vooral medelijden. Medelijden met de bedrijven die vrouwen wél op waarde schatten, deze groep wél graag in dienst wil hebben en zich daar steeds actiever voor inzetten. Want met reclamecampagnes als deze zal het nog jaren duren voordat de weldenkende vrouwen van Nederland, die de komende jaren zo hard nodig zijn in de bouw, het in hun hoofd halen te solliciteren bij een branche waarvan enkele leden er zulke bekrompen gedachten op na houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten